folkesson

Alla inlägg under februari 2010

Av folkesson - 23 februari 2010 17:06

     

Förra året gjorde Emmmy en snögubbe och den gjordes omedelbart efter det hade snöat sedan smälte snögubben bort på ca 30 minuter efter den hade gjorts. Det var vinter ca 30 minuter förra året och detta året har det varit vinter 3333333 minuter istället, konstigt.


Häromdagen var jag och Emmy ute och red våra små pållisar, jag på Sandy och Emmy på Cindy. Aldrig har jag ridit en sån uppblåst häst förut, det var fullt med snöhögar på mellan 1-2 meter, Sandy trodde att alla dom var vilda lejon .Varför fattar hästen inte det!  Att det inte är lejon utan bara vanliga snöhögar.

Hela denna ridturen slutade med att hästarna nästan skenade iväg för att bakom en av alla snöhögarna så stod ett får.

Då dog nästan min häst av skräck   , Emmy trillade av för 21 gången denna vintern, så nu har hon bara 79 ggr kvar innan hon kommer upp i sina 100 ggr.

Den gamla skrönan säger att man skall trilla av 100 ggr innan man kan rida 


Här nedan se du två glada tjejer som jag brukar prata häst med, vi har gjort en liten resa tillsammans. För ca 7 år sedan så bestämde vi för oss att vi skulle lära mer om Horsemanship och läran om det, så tillsammans gick vi lite kurser - Forsman och fick lära oss från grunden, allt om runkorallsarbete, ledövningar och att jobba med hästen när den är fri.

Tex. "Hur man hanterar en problemhäst", att kunna lasta en häst utan på ett

bra och mjukt sätt. m.m Ja, listan kan bli lång. .....


Tillsammans med Paulin som så många ggr varit vår mentor och stötta oss, så vill jag tacka er för alla goa skratt och men även tårar, för det blir det faktiskt ibland när man håller på med hästar.

Nu är det något helt annat att hålla på med hästar än vad det var förut innan jag lärede mig om horsemanship.

Nu jobbar jag med mina hästar på ett helt annat sätt, jag är mer konsekvent, lyhörd och kan lösa det ev. "problem " som kommer upp på ett bra sätt. Jag jobbar ut efter hur hästarna fungerar i sitt vilda tillstånd.

Nu är hästarna är så intresserade att vara med mig, förut gick jag ut i hagen och tänkte "ta" min häst. Nu kommer mina hästar till mig istället.....häftigt.   

   Sussan                                    Karin

   


  

Av folkesson - 16 februari 2010 08:18

Hej alla vinterälskare...


Nu har jag kommit igång med ridningen lite iallafall, de har blivit några rundor i skogen senataste tiden.

Vi har plumsat på   tänk hur snabbt hästarna blir trötta när snön går ändå upp till bogen, vi har ridit lite busridning bara för få  lite träningeffekt. Så det har blivit i djupsnön istället för en hal väg.

   Ibland när man skall komma in på vissa vägar har faktiskt Kusan bara vägrata att ta sig över snöhögarna, för det är ju lite skare och det är svårt att ta sig igenom snön då. Hon är ju annars en ganska tuff tjej som verkligen vågar gå på och är inte speciellt rädd om sina fötter. Nedan ser ni en bild på min lilla ögonsten

Av folkesson - 12 februari 2010 10:14

Fortfarande vinter, vad man längtar efter sommmaren.......... Idag var huset totalt nedkylt, nordanvinden låg på, så jag drog täcktet närmare näsan när jag vaknade men det hjälpte inte. Fortfarande bara 17 grader i sovrummet.


Tänkte ger er några fina sommarbilder så ni också börjar längtar till sommaren precis som jag gör.


Lindö

    Emmy grekland 

Glada apelsinsmile...från min älskade barn. // Birgitta 


Av folkesson - 8 februari 2010 11:09

Blev jag lite sugen på att rida och istället blev jag röd om näsan, hur förkyld som helst ...


Kusan och jag tog en liten galopprunda iallfall i snön, det var hur kul som helst tyckte min lilla pållen.Nu måste jag vara inne och kurerar mig lite men till helgen då skall jag träffa Pualin, då måste skärpa till mig. Emmy och jag skall åka och titta på henne när hon rider kanske kan vi få lite inspiration.


Här kommer en kul grej...

http://www.youtube.com/watch?v=wrqBoxPi70Q&feature=relatedNu



Av folkesson - 4 februari 2010 09:52

   Jag får be om ursäkt det är så länge sedan jag var inne och skrev något på lilla bloggen...


Det verkar som jag har fått en vintertröööötthet som är inte riktigt likt mig, men ingen ridning på låt säga två veckor. Verkligen tråkigt....nu måste jag ta tag i mig själv. Jag greppade efter halmstrået och bad Paulin om hjälp, jag skrev poå hennes blogg jag har PP ! Vilket innebär - Panik Paulin, under vår lilla resa med hästarna så har jag haft PP ibland, det kan yttra sig på olika sätt....det har varit riktigt PP ibland när min häst inte har velat gå in i transporten, visserligen några år sedan!  Men nu var det länge sedan det var riktigt PP, tack Paulin för att du finns och man bara kan lyfta luren eller skriva och jag kan   får den stöttningen jag precis behöver...  

Ovido - Quiz & Flashcards